Valószínűleg senki sem szereti. Pedig a termékek csomagolása által bizonyos mértékig ez történik velünk.
Csak a múlt század közepe óta beszélhetünk a forgalomba kerülő áruk ipari csomagolásáról. A csomagolás elsődleges funkciója természetesen minden esetben az, hogy védje és szállíthatóvá tegye a terméket. Emellett azonban ne feledkezzünk meg róla, hogy az értékesítésben is hatalmas szerepe van!
Szakértők szerint a legtöbb termék esetében a csomagolás valójában a leghatékonyabb vásárlásra ösztönző és leginkább költséghatékony marketingeszköz. Ráadásul a reklám költségét mi, vevők fizetjük meg, amikor megvásároljuk a terméket.
A kutatások azt mutatják, hogy a vásárlási döntések kétharmadát a vásárlás helyén hozzák meg a fogyasztók, bizonyos kategóriákban pedig a vásárlások 85 %-a impulzus vásárlás. A döntéshozás pillanatában pedig a csomagolás az utolsó pont, ahol a gyártóknak lehetősége van hatást gyakorolni a fogyasztókra.
Felmérések szerint a fogyasztók jobban emlékeznek egy termék csomagolására, mint a reklámjára. Egészen pontosan először a csomagolás színét tudják felidézni, aztán a formáját, harmadikként pedig a logó alakját, jellegét.
A csomagolással minden vevő találkozik, vagyis egy olyan marketing felületről van szó, ami eléri a potenciális vásárlóink 100 %-át! Ráadásul, a vásárló a megvásárolt termék csomagolásával újból és újból találkozik saját konyhájában, vagy a kamrapolcon, ahol újból és újból reklámozza magát! Micsoda lehetőség!
Ha tudomásul vesszük, hogy a csomagolás marketingeszköz, egészen más szemmel nézünk majd rá. Nem csak védő funkciója miatt használják oly előszeretettel a cégek, hanem azért mert beszél helyettük. Felkelti a vágyat a termék megvásárlása iránt. A csomagolás elkapja a vásárlók szemét és megnyeri a szívét.
Igen, a szívünk van megcélozva és ebben az esetben az, hogy ez a csomagolás környezetbarát-e mondhatni teljesen lényegtelen. Egy marketing szakkönyv szerint az innovatív csomagolás a vevőknek értékes előnyöket, a gyártóknak pedig nyereséget hozhat. Ugye mindenki jól jár!? Sajnos sokszor az “innovatív” csomagolás környezetkárosító hatását mindannyian megfizetjük.
De azon kívül, hogy a vevőt az orránál fogva vezeti, mint marketing eszköz, mire való még a csomagolás? Tulajdonképpen az önkiszolgáló üzleti hálózatokban az eladót helyettesíti. Vagyis tájékoztat az áruról.
Alapvető adatok, melyeket fel kell tüntetni a csomagolásokon:
- A csomagoláson levő szöveg és/vagy képi ábra világosan, egyértelműen, valósághűen, azonosítható módon tájékoztasson a termékről.
- A tartalom mennyiségét a csomagolás jól látható helyén a tömeg, a térfogat vagy a darabszám megjelölésével kell feltüntetni.
- A csomagoláson a fogyasztói ár könnyen olvasható legyen, egy-egy termékfajtánál lehetőleg mindig azonos helyen kell feltüntetni.
- A gyorsan romló termékek csomagolásán fel kell tüntetni a felhasználhatóság (fogyaszthatóság), a hosszabb ideig eltartható élelmiszereknél pedig a minőség megőrzésének határidejét.
Tulajdonképpen elmondható, hogy a csomagolóanyagon lévő információk, valóban fontosak, de ebből a célból nem lenne szükséges, hogy az előre kiporciózott kistételű kiszerelés mindegyikén rajta legyenek. Minden csomagolásnál beszédesebb egy kedves bolti eladó, aki ért az általa kínált áruhoz és minden kérdésre szívesen választ ad a termékkel kapcsolatban. 🙂
Legyünk tudatos vásárlók! Ne vezessenek bennünket az orrunknál fogva. Csak azt vegyük meg amire valóban szükségünk van és azt ha lehet csomagolásmentesen!
Forrás: Piac és Profit
https://mersz.hu/dokumentum/dj262em__181